Friday, February 11, 2011

مصر / میدان "التحریر" / پخش مستقیم

مصر /  میدان "التحریر"  /  پخش مستقیم

جنبش های آنلاین:
-  ایران، خرداد 88 ، مردم در پی تقلب گسترده ی انتخاباتی در اعتراض به روند پیش آمده به خیابان رفتند، در نبود خبرنگاران داخلی و خارجی، در نبود امکانات رادیو-تلویزیونی برای پوشش این حرکت مردمی.
شهروندان آن طور که گذشت ، خود چشم بیدار تحولات جامعه شدند و دست به ثبت وقایع زدنر.
مفهومی شکل گرفت که ما آن را امروز "شهروند- خبرنگار" می نامیم. عکس ها، ویدئوها و شرح وقایعی که این شهروند- خبرنگاران ثبت کرده بودند به سرعت از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعیِ آن در اقصی نقاط عالم دیده شد.
این بود اولین جنبش- آنلاینِ تاریخ.

انقلاب پخش مستقیم:
-  مصر، بهمن 89 ، مردم به دعوت جنش جوانان 6 آوریل ، به تاسی از اقدام مردم تونس، در خیابان های قاهره، اسکندریه و ... علی الخصوص مییدان "التحریر" قاهره، گرد هم آمدند و خواهان پایان ریاست حسنی مبارک و حزب او بر مصر شدند. اتفاقی که از همان روز اول به صورت زنده از طریق شبکه های خبری اعم از گروه الجزیره ، بی بی سی، العربیه و چندین کانال مختلف دیگر پخش شد.
در حالی که مردم مصر در میدان تحریر گرد می آمدند، مردم دنیا چشم به میدان التحریر و نیروی محرک تحولاتی جدید در این تکه ی عالم دوخته بودند. میدان تحریر صرفا مقر تجمع معترضان مصری نبود، این میدان باشگاهی(وعده گاهی) بود که همه مردم دنیا، هر روز، از بام تا شام و در طول شب آنجا جمع می شدند، زنده ی زنده، و علیه نظمی کهنه و نخ نماشده، علیه آن ها ه در توهم پدرسالاری جوامع اند، شعار می دادند.
من و ما ، همه ، تا به امروز هجده روز تمام را در میدان "التحریر" زیسته ایم؛ مانند آن ها هیجان ریخته ایم، اشک ریخته ایم، درد کشیده ایم، غذا خورده و خوابیده ایم. امروز هجدهمین روز است که من در وسط میدان التحریر - به لطف فن آوری LIVE - چادر زده ام.
اینجا -میدان التحریر-  - به یمن پخش زنده- باشگاهی ست چندین بار پرعضو تر از همه ی شبکه های اجتماعیِ فضای وب.
مبارک و حزب اش تنها در برابر مردمِ حضورا گردآمده در میدان التحریر در مصر پاسخ گو نبودند. بل که دنیا از آنان سوال داشت.
جهان در پوست میدانی جمع آمده بود و میدانی کوچک وسعت جهانی یافته بود.
تنها این انقلاب بود که با سردمداری مردم مصر و با مشارکتی اینگونه از مردم دنیا واقع شد.
اولین انقلاب پخش زنده تاریخ.
میدان "التحریر" /  انقلاب  /  پخش مستقیم

No comments:

Post a Comment